Dagens tips – Undvik soleksem

Soleksem är relativt vanligt särskilt på våren när huden inte är van vid solning. Själv får jag lindriga soleksem på bröstkorgen och ibland på skulderbladen om jag råkat sola för länge. Tecken på soleksem är att man blir röd, får stickande klåda och utslag (om man har svåra problem kan man även få blåsor). Så jag tänkte ge er några tips som kan lindra/bota soleksem:

Härda dig. Sola korta stunder till en början, se till att aldrig bränna dig. Att sola solarium kan vara en bra idé särskilt om man tänkt åka utomlands.
Använd alltid solskydd.
Prova att äta betakarotentabletter. Sedan några månader tillbaka tar jag tabletter som heter TopFormula Solbrun som innehåller betakaroten och jag har inte haft några problem med soleksem sen dess. Dessutom ska man bli brun snabbare om man äter betakaroten, men för mig är effekten snarare att jag inte bränner mig lika lätt, så att jag kan sola längre.
Sola aldrig med parfym! Det misstaget gjorde jag idag, och tro fan att det började klia direkt.
Fortsätt aldrig att sola om du känner att det börjar klia/stickas, smörj in dig med kylbalsam och täck över det området direkt så försvinner eksemet efter ett par timmar.

Kommentera

