The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.

Mitt största problem när det kommer till kost är att jag tenderar att småäta, särskilt när jag pluggar eller sitter i bilen mellan jobb. Förut hjälpte jag av det med att räkna kalorier, eftersom man blir medveten om hur mycket onödigt man äter. Numera vill jag inte räkna eftersom jag ganska lätt blir fixerad. Så nu har jag börjat testa en annan metod, nämligen att fota allt man äter. Än så länge funkar det bra, man blir medveten av vad man äter och det går inte bara att stoppa något i munnen utan att tänka efter. Dessutom har jag blivit bättre på att äta mer mångsidigt, förut blev det lätt samma rätter men nu har jag börjat experimentera lite oftare.

En ny rätt som jag lagade här i veckan var en gryta av fläskfilé. Jag utgick från ett recept, men jag tog lite av vad jag hade hemma, så det slutade något liknande det här:

500 g Fläskfilé
2 dl Creme fraiche
2 st Gula lökar
2 st Vitlöksklyftor
2-3 dl Krossade tomater
400 g Broccoli
3 st Morötter
2 msk Curry
2 msk Oregano
2 st Buljongtärningar

1. Ha i lite smör i en gryta med curry och oregano. Bryn sedan köttet i den blandingen, blanda därefter i lök, vitlök och biljongtärningar.
2. I med creme fraiche och broccoli, låt koka ett tag.
3. Späd med krossade tomater och lite vatten, ha därefter i morötterna. Låt koka tills du är nöjd med konsistensen (jag vill ha ganska knapriga morötter, därför har jag i dom sist). Peppra och salta vid behov.

Passar bra till både ris, pasta och potatis. Det blev nog runt åtta matlådor! Väldigt gott. Jag var skeptisk till curry till fläsk först, men det blev en riktig god smak.

IMG_20130226_130153-2

Kommentera

