We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act but a habit.

Min plan var att träna innan lunch idag för att passa på när man ändå är ledig, men jag var extremt omotiverad. Det är så enkelt att hitta ursäkt efter ursäkt till att inte träna. Jag är trött, har träningsvärk, ont i huvudet, det är för kallt, för varmt, för regnigt, för blåsigt och så vidare. Det är inte alltid kul. Det måste man acceptera. Om man bara tränar de dagar då allt är perfekt så kommer det inte bli många aktiva timmar på ett år.

Fördelen är att när man pinat sig igenom ett pass när man är som mest omotiverad så kommer belöningen efteråt. Man känner sig duktig och får förhoppningsvis en rush av endorfiner. Nästa gång är det inte riktigt lika svårt att ta sig över den där spärren. Till slut blir träningen en rutin. Den blir av även om det inte alltid är roligt. Idag var det en sån dag. För ett år sen hade jag gett upp och sjunkit tillbaka ner i datorstolen och med lite tur varit tillbaka på banan imorgon eller troligtvis nästa vecka. Istället så blev träningen av. Några timmer senare än planerat, men den blev av. Jag behövde bara lida i fem minuter innan energin och motivationen kom tillbaka. Och det kändes riktigt bra och lätt!

Det är såna pass som bestämmer resultatet. Jag tyckte att Gustaf Ollas beskrev det bra med en enda mening:
”Passet var segt men vi krigade oss igenom det och det är just det som gör skillnaden när man summerat årets träning och resultat.”

IMG_5485-2

Kommentera

