Dagens tips – Är kvarg gott?

Svaret är enligt mig enkelt: Ja och nej!

Första gången som jag provade kvarg så slängde jag burken efter en tugga. Det är nämligen otroligt tjockt och strävt i konsistensen. Jag är inte kräsen men jag kan absolut inte äta naturell kvarg direkt ur burken. Nästa gång provade jag efter ett tips att blanda kvargen med naturell yoghurt. Det slutade med att jag tog ungefär 90 % yoghurt och 10 % kvarg, ändå var det inte gott eftersom kvargens sträva konsistens inte går hem hos mig.

Efter det gav jag upp på kvarg helt under flera månader, innan en tränande vän till mig gav mig receptet på framgång – nämligen vatten!

Mitt standardrecept på kvarg är numera:
1 dl kvarg
0,5-1 dl vatten
Valfritt tillbehör (till exempel tärnad frukt, bär, nötter, frön osv.)

Blanda kvarg med lika mycket vatten och plötsligt försvinner den sträva konsistensen och förvandlas i princip till filmjölk! Smakar gott, proteinrikt och dessutom kalorisnålt om man bryr sig om det. Det perfekta mellanmålet efter träning med lite nyplockade bär till, komplettera med ett ägg och en frukt så har man en god frukost.

IMG_0917

IMG_0934

Kommentera

