Dagens tips – Laktosfri mannagrynsgröt på kokosmjölk

Jag har alltid älskat mannagrynsgröt men sedan jag uteslöt mjölk från min kost så har jag haft svårt att hitta någon bra ersättning. Mannagrynsgröt fungerar helt enkelt inte på vatten eller havremjölk. Så jag hade i princip gett upp innan jag upptäckte kokosmjölk! Efter några försök och ändringar så har jag kommit fram till ett recept som är enkelt och riktigt gott!

1 portion:
1 dl kokosmjölk
2 msk mannagryn
1,5 dl vatten
Valfritt tillbehör (till exempel bär, tärnad frukt, nötter, frön)

Gör såhär:
1. Blanda 3/4 dl kokosmjölk och 1 1/4 dl vatten i en djup tallrik.
2. Micra på full effekt i två minuter
3. Vispa i mannagrynen.
4. Micra på full effekt i 30 sekunder.
5. Rör om.
6. Micra på medelvärme i 3 minuter.
7. Toppa med valfritt tillbehör samt 1/4 dl vatten blandat med 1/4 dl kokosmjölk.

Det går även utmärkt att göra i kastrull.

IMG_0928

IMG_0964

Kommentera

