Kortsiktiga mål

Jag tror att nyckeln till framgång när det kommer till träning (och det mesta andra i livet) är att ha tydliga målsättningar och en tydlig planering för att nå dessa mål. Man behöver även ha konkreta metoder för att mäta sin framgång och en tidsram när målet (och delmålen) ska vara uppnådda. Jag tror personligen inte på personer som har till exempel vaga nyårslöften som ”Jag ska gå ner i vikt” eller ”Jag ska bli vältränad” för de verkar ha glömt att ställa sig själv viktiga frågor såsom ”Hur?” och ”När?”. Lite mer förtroende får jag för personer som säger ”Jag ska gå ner 50 kg” eller ”Jag ska springa en mil under 60 minuter” men även där fattas dels en tidsplan och dels något som många verkar glömma bort – kortsiktiga mål. Det är alldeles för lätt att tappa motivationen och drivet om man känner att det är långt kvar tills man når sitt mål, därför är det så viktigt att man har delmål! De ska vara konkreta och mätbara.

Så jag tänkte dela med mig av mina kortsiktiga mål när det kommer till styrka, och då har jag gjort det enkelt för mig själv och valt viktmål för basövningarna. Detta gäller för 1RM, det vill säga att klara av en repetition (med bibehållen bra form förstås).

Knäböj: 47,5 kg
Bänkpress: 37,5 kg
Militärpress: 22,5 kg
Marklyft: 60 kg

Jag har aldrig pushat och försökt maxa än så länge, men mina nuvarande träningsvikter är:

Knäböj: 35 kg
Bänkpress: 32,5 kg
Militärpress
: 20 kg
Marklyft: 45 kg

Mina första kortsiktiga viktmål har jag redan klarat av och mina nuvarande ska vara fixade till den 31 december då jag har styrketränat i 24 veckor (strax över fem månader). Det har blivit uppenbart att vissa övningar kommer jag att klara med väldigt god tidsmarginal om inget oväntat händer, men då är det bara att kämpa vidare mot nästa mål!

IMG_1285

iron-and-emotion

Kommentera

