Mallorca – Dag 4

Min förmåga att fullfölja saker är minst sagt nedsatt så jag tänkte göra det enkelt för mig och dra resten av dagarna från vår höstsemester lite snabbt. Det jag fortfarande kommer ihåg vill säga… Guldfisk-minne.

Dagen påbörjades i alla fall som de flesta andra, nämligen sittandes ute på balkongen. Det var först till kvarn varje gång när det kom till sittpuffarna som vi hade transporterat från mitt rum. Det var nämligen bara jag som blev välsignad med dessa gåvor (och tur var väl det, jag fick nämligen inga stolar ute på min balkong) och synen när vi klämde oss in tre personer med två enorma sittpuffar i en av de minimala hissarna måste ha varit väldigt underhållande. Det slutade med att de stog ute på vår favoritbalkong i alla fall (om än bara i två dagar, sen tog en städare dem och det var sista gången vi såg röken av dem…).

IMG_6534

IMG_6533

Molnen låg tunga när vi vaknade så vi bestämde oss ganska fort för att vi skulle ta oss in till Palma och göra denna torsdag till våran shoppingdag. Sagt och gjort så satt vi oss på balkongen igen efter frukost för att göra oss i ordning.

IMG_6520

IMG_6525

Klockan var närmare elva när vi tog oss ner mot receptionen för att ta reda på det enklaste sättet att ta oss in till Palma var. Vi blev informerade om att bussen gick flera gånger i timman och bara kostade runt 2 euro per person. Vi fick en beskrivning om vägen till hållplatsen på knackig engelska och var snart på väg dit receptarien hade pekat efter att vi växlat pengar på vår lokala supermarket. Fem minuter skulle det ta att gå. Ungefär 40 minuter senare, efter att ha frågat minst två andra personer till om vägbeskrivning, hittade vi till slut busshållplatsen. Det var då vi upptäckte att det inte skulle ta max tjugo minuter att åka vilket vi hade trott, utan över en timma. Frustrationen var påtaglig, särskilt eftersom det numera hade spruckit upp och blivit riktigt strandväder. Vi stog och svettades i solen några minuter, innan vi efter lite suckandes och tänkandes, att vi skulle ta vår shoppingrunda nästa dag istället.

Det var nu hög tid för lunch dessutom så på väg till stranden stannade vi till på KFC där vi åt enorma mängder kyckling. Jag hade dessutom lämnat min handduk i mitt hotellrum eftersom vi skulle iväg till Palma så därför köpte jag den billigaste och möjligtvis även den fulaste handduk jag någonsin lagt ögonen på. Illröd var den, med grön border och mönster i form av ödlor och ormar. På stranden hamnade vi i alla fall till slut där vi spenderade resten av dagens ljusa timmar.

IMG_6550

IMG_6557

IMG_6560

IMG_6571

Solen färgade sakta himlen rosa och röd. Vi var tillbaka på hotellet och bestämde oss för att äta på Ibizza, en restaurang som låg längs strandpromenaden som vi tidigare under dagen hade spanat på.

IMG_6595-3

Efter lite skoproblem var vi till slut på väg i höga pumps ner för den livsfarliga stentrappan som ledde till strandpromenaden. Ibizza låg lite längre bort än vad vi kom ihåg, nämligen i princip längst bort på strandpromenaden, so by the time we arrived ångrade vi oss nog allihop våra val av skor. Alla närvarande av det kvinnliga könet åminstone. Låt oss bara säga att toalettpapper och plåster var inblandade när det kom till inpassandet av pumpsen så det var nog ett recipe  for disaster redan från början…

Fram till Ibizza kom vi i alla fall till slut och vid det här laget var vi nog både trötta och hungriga. Det faktumet kanske bidrog lite till vårat betyg när det gällde maten, men the bottom line var att det smakade helt gudomligt! Allt var perfekt. Min pizza var nog den godaste jag någonsin ätit. Den följdes av en fantastisk morotskaka och en San Fransisco.

IMG_20131010_221230

IMG_20131010_221237

IMG_20131010_224924

IMG_20131010_225550

Efter att vi avnjutit vår helt perfekta middag så började vi långsamt vandra tillbaka längs stranden under palmerna. När vi gick förbi den neonrosa skylten till Titanic kunde vi inte låta bli att stanna och ta en varsin midnatts-Sangria.

IMG_20131011_000217

IMG_20131011_000334

1374909_10151862370246878_944852936_n2

Där satte vi punkt för denna kväll, med en varsin läskande Sangria i handen och med wifi i mobilen. Livet lekte!

Kommentera

