Mallorca – Dag 5

Då var det redan fredag i det varma landet Spanien. Vår plan var som förutbestämd då vädret var på våran sida. Den enda dagen som det var molnigt hela dagen var också den dag som vi hade planerat att åka in till Palma för att shoppa. Den här gången tog promenaden ner till busshållplatsen bara tio minuter, jag har ingen aning om vad vi lyckades göra den första gången då vi gick samma avstånd på cirka fyrtio. Den här gången hamnade vi på bussen i alla fall och lyckligtvis hoppade vi på tidigt för det blev mycket snabbt fullpackat i den lilla bussen och snart lät inte chauffören några fler personer kliva på. Därför tog som tur var resan inte lika lång tid som vi trodde och efter en tur genom Palma Nova och ute på motorvägen som kantades av trädbeklädda berg började vi närma oss Palma centrum.

Vi hade ingen aning om var vi skulle kliva av så i följde helt enkelt strömmen och hamnade vid hamnen. Snart fann vi oss i gamla stan utanför katedralen och en mängd andra fotografvänliga byggnader och statyer. So far so good.

Och här under har vi den. Den söta lilla bakgatan som såg så inbjudande och intressant ut att vi lämnade det stora turiststråket och ganska snabbt blev totalt vilse.

Hade vi inte vandrat iväg på vårat egna äventyr längs Palmas bakgator och gränder hade vi dock heller inte slumpmässigt hamnat på ett museum för modern konst. Det hela var mycket absurt, vi vandrade längs en gata och kom upp för en trappa när vi plötsligt var omringade av statyer och andra abstrakta föremål i princip uppe på ett tak. Vi hade utsikt över hela hamnen och gamla stan.

Efter vår avvikare på ett museum (who could have thought) så började dock ganska snabbt frustrationen krypa fram när vi trots vårat ideliga vandrande fram och tillbaka längs gator inte lyckades hitta varken tillbaka till hamnen eller till ”nya stan” där alla köpcentrum skulle finnas.

Efter ytterligare vandrande runt staden så började vi tröttna lite. Trots att omgivningen var vacker och spännande så ville vi göra det vi åkte hit för, nämligen att shoppa. Till slut letade vi reda på en restaurang för att ta en lunchpaus. Italienskt fick det bli. Trots att servitören var mycket söt och snäll var hela den upplevelsen endast godkänd. Det var nämligen lite småkyligt i luften och vi alla ångrade vårat var att ta shorts.

Efter lunchen letade vi vidare efter lite vägbeskrivningar från servitören. Minuterna gick. Vi vinkade till och med in en taxi för att fråga igen, men han kunde nog totalt två ord på engelska så det var minst sagt ett misslyckande. Till slut hamnade vi på ett café som sålde fryst yoghurt, Smöoy. Det gjorde åtminstone mig lite gladare, den var nämligen helt fantastisk, dessutom var tjejen som såde dem jättesöt och trevlig. För att göra saken bättre så hittade vi några butiker på samma gata, varav en skobutik där jag äntligen fick köpa nya skor som jag hade längtat efter hela veckan. Killarna köpte ett par kepsar, vi köpte skor och smink, sen började det bli dags att hitta tillbaka till busstationen.

Halvvägs ner till hamnen var den plötsligt framför oss. Köpcentrumet. H&M. Zara. Och alla andra butiker som vi hade letat efter. Alla charmiga caféer. Centrum! Det blev uppenbart att om vi bara hade struntat att gå in på den där bakgatan så hade vi bara behövt gå 50 meter för att vara framme mitt i city. Så typiskt oss… Vi gjorde i alla fall lite sista minuten-shopping innan vi åkte tillbaka, för vi hade nämligen planerat en utgång på kvällen så det började bli dags att göra sig i ordning.

Hela kvällen och natten som sedan följde kräver nästan ett helt eget inlägg, men låt oss bara säga att det var helt galen! Jag har inte fått några bilder än från den natten men jag vet att de finns. Så länge bjuder jag på några mobilbilder på min outfit för kvällen, inkluderat mina nya skor som kostade hela 10 euro!